måndag 19 oktober 2009

The sort of thing they'd like

Har idag lagt fram ett avhandlingskapitel på exegetikkonferens i Göttingen - sitter just nu på mitt rum på Hotell Eden i denna sympatiska stad, just återkommen från middag och kvällsföreläsning med prof. John Barton. Texten jag lade fram hade (typiskt nog) en hel del ugaritisk och hebreisk filologi i sig - bland annat diskuterades det ugaritiska verbet šr‘ (som verkar betyda något i stil med "strömma"). Texten handlade om torkesymbolik vid hjältars död i Ugarit och 2 Sam 1. Apropå detta tänker jag utsätta er för det allra första stycket i mitt just nu 129-sidiga avhandlingsmanus, nämligen själva frågeställningen. Detta är alltså vad jag håller på med:

"The basic questions underlying the study are the following:
How do the concepts of drought, death and the sun relate to each other in the Ugaritic religious literature; how are these concepts used as metaphors to express basic tenets of Ugaritic myth and theology; how do these concepts and their uses survive into the literature and religion of Ancient Israel? How can the identification of these ancient reminiscences help shed light on the interpretation of various difficult passages in the Biblical text and on the relationship between Old Testament theology and that of the surrounding North West Semitic cultures?"


... plus, naturligtvis, en massa roliga verbetymologier, svåra textpassusar och annan semitologi. Jag säger som Abraham Lincoln lär ha uttryckt det: People who like this sort of thing will find this the sort of thing they like.

3 kommentarer:

Martin sa...

How are these concepts used as metaphors to express basic tenets of Ugaritic myth and theology

Du frågar "hur?". Är det allmänt accepterat att det är så?

Ola Wikander sa...

Jo, de flesta skulle hålla med mig om att det är så. En minoritet vill skriva ut alla meteorologiska detaljer ur texterna, men det lyckas inget vidare. Konsensus är definitivt att torkan är en central teologisk/mytologisk markör i de ug. texterna.

Ola Wikander sa...

... och naturligtvis kommer jag efter bästa förmåga också visa "att" det är så ;-)