söndag 4 oktober 2009

Internätsk snuttifiering

Bloggkamraten "Akademiska synpunkter" skriver intressant om ett faktiskt problem med internetkulturen, nämligen att vår vana att snabbt hitta information kan riskera att underminera vår förmåga att djupläsa och koncentrera oss på en text under längre tid. Detta är i mitt tycke en bra mycket bättre internetkritik än den ibland lite vulgära wikipediabashing som ibland dyker upp här och där: WP är vad det är och ger sig inte ut för annat - kritiken där missar ofta målet, tycker jag. Det finns många WP-artiklar som håller mycket hög kvalité - liksom en hel del som inte gör det (och naturligtvis det mest irriterande - de som blandar de två). Det ligger i konceptet, precis som att man måste vara mycket källkritisk. Fast det måste man ju å andra sidan alltid. Men detta med läskulturen är faktiskt en mer verklig fråga. Läs och begrunda.

4 kommentarer:

Skymning sa...

Det finns en bok av Nicholas Carr som heter The Big Switch, som behandlar just det problemet och dessutom ger det historisk bakgrund. Har inte öppnat den ännu, men artikeln nedan (se länk) bygger på den boken. Rekommenderas.

http://www.theatlantic.com/doc/200807/google

Oskar sa...

Jag måste säga att jag irriterar mig rätt mycket på den sortens kritik (titeln på artikeln som blogg-posten talar om, "Is Google Making Us Stupid", tycker jag är jag är rätt korkad bara den). Varje ny kommunikationsteknik förändrar sättet vi relaterar till varandra och sättet vi tar in information, men det betyder inte att de är dåliga. Telegrafen och telefonen tog död på den vackra Jane Austen-inspirerade brevskrivarkonsten, men det betyder inte att människor blev mer dummare bara för att dom inte skrev arton sidor långa epistlar till varandra.

Samma sak med internet. Även om vi kanske förlorar något i vår förmåga att läsa väldigt tjocka böcker (något som jag inte är säker på är sant) så har vi också vunnit något i vår förmåga att ta in väldigt mycket information på kort tid och kunna sammanställa det till en bild av verkligheten. Äldre generationer skulle aldrig kunnat använda t.ex. Twitter eller Facebook utan att bli helt galna av all data som flödar in, men för en ung person idag är detta helt naturligt. Det är en minst lika viktig förmåga tycker jag.

Dessutom har jag ett fåfängt hopp om att dagens ungdomar kommer att bli bättre än någon generation innan på ordentlig källkritik, för att om man vill få information från internet idag måste man vara bra på det, inte minst om man använder Wikipedia (som jag håller med om är en fantastisk sida). Jag tror (eller hoppas i alla fall) att detta kommer att träna upp folk på att ifrågasätta källor som förut kansk hade tagits för givet.

Skymning sa...

Å andra sidan, Oskar, är det bevisligen så att koncentrationsförmågan blir lidande då man har en störtflod av (mestadels värdelös) information att ta hänsyn till. Detta kan mätas genom att man kartlägger ögonrörelser under läsning samt ställer frågor om innehållet.

Anonym sa...

Jag kan inte säga att jag håller med Oskar. Titeln "Is Google Making Us Stupid" kan möjligen sägas vara ett exempel på den sortens rubriksättning som författaren tar avstånd ifrån, vilket är ironiskt, men inte motbevisar tesen.

Naturligtvis är det så att tekniken påverkar hur vi tänker och kommunicerar. Vissa delar av detta kan man tycka är bra, andra dåliga, men det sker. Jag använder själv engelska Wikipedia rätt frekvent och kan instämma i att dne förmodligen kommer att stärka den källkritiska förmågan. Att tro att allt som är tryckt är sannt ter sig allt mer orimligt. Förmågan att hantera stora mängder information är någonting som jag jobbar på, och som ibland gör mig en smula avundsjuk. Twitter är steget längre än jag har kommit.

Förmågan att läsa och begrunda texter är å andra sidan någonging som jag värderar högt. Jag hoppas att jag har fel, men det ligger ingenting orimligt i att nya läsmedier påverkar hur man är van att läsa.