torsdag 24 mars 2011

Spetälska och Leviatan

Att det är så få uppdateringar här just nu beror på att jag är husflyktig: vi bygger om badrummet, som drabbats av mögel, visade det sig. Får mig att tänka på det hebreiska ordet ṣāraʿat, som min GT-doktorandkollega Linnéa Gradén skriver om. Det är det gammaltestamentliga ordet som ofta (felaktigt) översätts "spetälska" men snarare verkar vara en mer allmän term för hudsjukdomar. Det lustiga är att ṣāraʿat enligt texterna också kan drabba hus, vilket väl just syftar på problem av mögeltyp. Men skräpet tycks nu vara bekämpat, i alla fall!

Vill också flagga för att jag fredagen den 8 april klockan 11.30 föreläser på humanist- och teologdagarna på Lunds universitet om ämnet "De som trollar med Leviatan – från verklig svartkonst till skrämmande propaganda". Job 3:8 kommer det att handla om - och språkvetenskapliga och religionshistoriska skojigheter kring denna trollska vers. Det hela går av stapeln på Språk och litteraturcentrum, och jag talar i sal A129b. Hela programmet finns här!

1 kommentar:

Erik P sa...

Ska du inte komma till Stockholm och föreläsa någon gång?